In het water!

article_baby_swim_wear

Week 1 - Ik oefen alvast

Samen thuis in bad gaan is de beste manier om jouw baby gerust te stellen in het water. Zorg ervoor dat het badwater ongeveer 32°C warm is en de temperatuur in de badkamer ongeveer 27°C bedraagt: zo vermijdt jij temperatuurverschillen. Wieg jouw baby zachtjes in het water en maak zijn lijfje geleidelijk nat.


Wen jouw baby eraan om samen met jij in het water te zijn. Ga met opgetrokken knieën in het bad zitten en zet jouw baby op jouw benen, met het gezicht naar jij toe. Praat zachtjes en maak voorzichtig zijn buik nat. Zing een wiegeliedje om hem gerust te stellen.


Draai jouw baby zachtjes om, zodat zijn hoofd tegen jouw borstkas rust en hij in dezelfde richting kijkt als jij. Leg jouw handen onder zijn hoofd en laat hem drijven. Let erop dat de oren niet nat worden. Merkt jij dat jouw baby gespannen of in paniek is, dan gaat jij opnieuw in de vorige positie zitten en laat jij het drijven voor een andere keer. Dit is een uitstekende voorbereiding op het zwembad.


Baby’s hebben een sterk ontwikkelde gevoelszin … Water geeft hen een echt gevoel van welzijn. jouw baby zal reageren op zijn omgeving, energiek met de beentjes trappelen, glimlachen en zijn hoofd draaien. Dat is het perfecte moment om een badspeeltje te introduceren. Vergeet het later niet mee te nemen naar het zwembad: het zal hem geruststellen! Profiteer van dit moment om hem te knuffelen, kusjes te geven en – vooral – hem aan te moedigen en te feliciteren.


Blijf bewegen in het water, zodat jouw baby verschillende indrukken ontdekt en die kleine spiertjes flink kunnen werken! Houd jouw baby goed vast: zet jouw handen onder zijn oksels, zo wordt zijn hoofd als vanzelf ondersteund. Dat is al een flink begin! Bravo voor jullie beiden!


Zo’n zwemuurtje is ook een uitstekende oefening voor jij! Zwemmen is immers een ideale sport voor jonge mama’s.


Week 2 - Naar het zwembad! >>